Bang Nimol: ons leven zoals 't hier is: week 13-16

31 december 2010 - Bang Nimol, Cambodja

4 weken zijn ondertussen verstreken
HELLO TEACHER weerklinkt het vanachter een bosje en Where are you going?
To Salaa (naar school), is ons verrassende antwoord

4 weken Bang Nimoel en ons atractiegehalte is nog steeds hoog.
Elke dag zien we nieuwe gezichtjes die vrolijk melden dat ze graag Engels willen leren...
En iedereen doet mee; kleine broertjesen zusjes incluis

4 weken en wat hebben we zoal gedaan....

Week 1
What is your name?
Het desbetreffende kind veert recht en roept luidkeels en op ietwat zagerige toon: My name is Ponlooh.
Handige informatie als je een gesprekje met iemand aangaat;de naam kunnen uispreken vergt enige oefening.

ABCDEFG
Het ons bekende alfabet is voor sommigen onontgonnen gebied en ook wij sukkelen een beetje met hoe we dit moeten aanleren. We gaan voor het herhalen tot in het oneindige en doen er af en toe een spelletje tussen voor de afwisseling.

Hersenschudding
Dit welbekende chirospel leggen we al doende uit en als de 2 lopers elkaar tegen komen moeten ze zeggen: My name is...

Week 2
What is this?
Met de gastjes op stap rond de school en benoemen wat je ziet waarop zij dit luidkeels herhalen.
''What is this? This is a dog.'' klinkt het luid in koor.
We overwinnen table, boy, girl, book, dog, bicycle, tree, house, school, teacher...Road blijkt voor hen onuitspreekbaar en ach wie heeft het nu in een gesprekje vaak over de weg...

Naamkaartjes
We introduceren naamkaartjes waarop wij hun naam fonetisch schrijven voor ons en zij hun naam in Khmer om hun eigen kaartje te kunnen lezen. Tja het alfabet zeggen gaat al wel maar lezen blijkt te moeilijk.

Dansen
Tot groot jolijt van iedereen wagen we ons aan een volksdansje; het Smidje van Lais...
Gewapend met cd speler en autobatterij zetten we de kinderen per twee en hand in hand (iets wat ze niet kennen) op de speelplaats.
We trekken meteen de aandacht van de omwonenden die ons op vriendelijk wijze een beetje uitlachen maar wij zetten door en in week 4 slagen we erin het dansje min of meer op z'n cambodiaans uit te voeren.

Week 3
My Body
Deze keer hoeven we geen prentjes te zoeken om de delen van het lichaam te benoemen. We tonen ze gewoon met handen en voeten. Na veel mislukte pogingen kunnen we hen ook duidelijk maken dat als wij SHOW ME YOUR EYE zeggen ze dat niet weer luidkeels moeten herhalen maar in stilte moeten tonen.

Lied: Head and schoulders knee and to
e ofte hoofd en schouders, knie en teen.
Volledig in het thema leren we hen dit liedje met bijpassende gebaren te zien op onze blog, klik hierop

Week 4
Hygiene Brush your Teeth
Zoals aangekondigd op het einde van onze vorige blogbericht waagden we ons afgelopen week aan het tanden poetsen en handen wassen.
Onze voorbereiding begon op de markt met het zoeken van 75 tandenborstels, tandpasta, touw wasspelden en zeep voor de opsmuk van handen en tanden der Bang Nimolese kindertjes. Ons ophangsysteem kan je hier bewonderen.
De eerste poetsbeurt was hilarisch: kijk maar.

Can I go outside please
Gezien sommige leerlingen er een gewoonte van maken zomaar de klas uit te lopen zonder iets te zeggen en we vermoeden dan anderen misschien te verlegen zijn leerden we hen al toneelspelend volgende uitdrukkingen

Can I go outside please?
Can I drink please?
Can I go to the toilet please?

Toilet bleek een moeilijk woord voor hun maar nu, tegen het einde van de week kunnen ze redelijk verstaanbaar vragen of ze mogen plassen.

Lied: Wash yourself every day

Omdat we denken dat ze niet vaak zingen en omdat het leuker is iets te onthouden in een lied brouwden we een lied over hygiene.

Wash yourself everyday
Brush your teeth
And wash your hands
Throw garbage in a bin
Cover your mouth when you cough

Voila, dit waren Jane & Els voor u vanuit Cambodia, geniet van foto's en filmpjes en we zien jullie weder in een nieuw jaar! Happy New Year!!!

Liefs,
Els

1. Klaartje:
    Hey Jane en Els,
    Zalig om jullie verhalen daar te kunnen volgen.
    Het bevalt jullie precies nogal! Waarvoor al die chiro-kennis al niet van pas kan komen.
    Geniet er nog van en alvast een gelukkig nieuwjaar! 't zal ook wel speciaal zijn om dat daar te vieren.
    Groetjes
    Klaartje
  2. Julie:
    Hallo Jane en Els,
    Allereerst een gelukkig nieuwjaar gewenst! Jullie kunnen dat zelfs voor ons vieren ;-)
    Vervolgens wil ik jullie vertellen dat ik telkens wanneer ik een mailtje krijg direct doorklik en de verslagen en bijhorende vaak sprekende beelden direct lees en bekijk. Tof dat jullie daar tijd voor maken. Achteraf gaan jullie daar ook veel aan hebben.
    Geniet van de ervaringen die je kan meemaken!
    Nog steeds witte groetjes vanuit Schepdaal
    Julie
  3. ria:
    31 december 2010
    Verdekke, was ik jong en zonder(klein)kinderen,'t zou me ook wel zinnen evenals jullie al die denken we toch positieve contacten.Bye Ria
  4. an:
    31 december 2010
    amaaai prachtig ! waarlijk een beetje ontroerend en inderdaad ... om er zelf zin in te krijgen. Jullie pakken dat echt wel goed aan !
    liefs

An
  5. ilse hannes:
    Hello teachers,

Soesdai! Als ik jullie foto's zie, krijg ik meteen weer zin om te vertrekken! De tijd verloopt daar wel veel trager dan hier, zalig, maar voor je het weet, is het voorbij.Dus geniet ervan. Probeer -in het Khmer-mijn groeten over te brengen aan de familie.
    Veel succes, het allerbeste voor 2011
    Ilse
  6. Joris Wauters:
    31 december 2010
    Wauw, fantastische stukjes tekst en prachtige foto's, een reisverhaal dat doet dromen! Binnenkort in de betere boekhandel?

Als jullie blijven schrijven, blijven wij graag lezen.
    Een 2011 vol verbazing en verwondering gewenst!

Jos
  7. Griet:
    31 december 2010
    Een aandoenlijk, wondermooi vervolg op jullie reisverslag. Het brengt alles wat wij doen en waar wij ons druk om maken opnieuw in het juiste perspectief. Doe zo verder en vergeet niet van dit alles te genieten.
    Vrolijke nieuwjaarswensen
    Simon, Louise, Jan en Griet
  8. Paul Aerts:
    31 december 2010
    Hallo, ik lees met veel belangstelling jullie vorderingen met de taallessen. Doe zo voort!!!!
    In de volgende Nieuwsbief van Leraars zonder Grenzen komt er uiteraard een artikeltje over jullie en Ilse Hannes.
    Gelukkig Nieuwjaar, ook voor de moeder en familie van Ruan.
  9. Ineke De Ruyver:
    1 januari 2011
    Wow, wat een mooie foto's, de tijd van je leven ! Geniet ervan en laat 2011 een jaar worden om nooit meer te vergeten !
    Gelukkig nieuwjaar,
    Ineke, Peter & Emilia
  10. katie hermans:
    1 januari 2011
    Schitterend! Het grappige is ook dat wij verstaan wat de kindjes zeggen in de filmpjes. Ze vinden de tandpasta lekker zoet. :-). Het is wel zeker dat de kinderen zich daar echt wel amuseren amaai. Spijtig dat we nog altijd geen opvolgers hebben voor februari-maart. Dat zou echt reuze zijn. Nog veel succes daar!
  11. Julie:
    1 januari 2011
    Happy New Year! Gisteren Karlien, Jane en ... Karlien totally loss zien gaan op 99 Luftballons na dergelijke pogingen om jou telefonisch te bereiken! Geniet er nog van en bedankt voor de mooie verhalen. x Julie (uit Dilbeek ;-))
  12. Inge:
    Schitterende verhalen, teachers!

Ik wens jullie een héél gelukkig, boeiend (zal niet mankeren denk ik) en gezond 2011!!!!!! Geniet!

Dikke kus,
    Inge
  13. Griet De Craen:
    1 januari 2011
    Langs Eva kregen we eindelijk de nodige info om iets van jullie tocht enigszins mee te beleven ; dus zullen we geregeld toegeven aan onze nieuwsgierigheid om jullie te volgen. De snoeten ziende van al die ketten die jullie daar het abc van het Engels inlepelen, kan het niet anders of jullie creativiteit zal erg op de proef gesteld worden. Het lijkt ons een erg boeiende manier om culturen te verkennen, want je duikt er midden in.
  14. Griet De Craen:
    1 januari 2011
    (vervolg) De gezichten van de kinderen op de video's waren voor ons de ideale manier om het nieuwe jaar 2011 welgezind aan te vatten. Doe het verder heel goed ginder. En let op jullie portemonnee tijdens het scooteren !
  15. Sara Boels:
    Echt mooi :)
    Gelukkig nieuwjaar!! x
  16. Wim:
    P roficiat!
    R illingen van mede-plezier bij het lezen
    A pplaus voor de inzet
    C hique gedaan!
    H ou jullie goed en geniet verder van wederzijdse inzet
    T oneel is tof, Els is de beste
    I k wens jullie een verrassend 2011!
    G emakkelijk zal het niet zijn om te vertrekken

Toi Toi,

Wim
  17. Rein:
    Hey meisjes
    Eindelijk eens uitgebreid de tijd genomen om jullie blog helemaal door te nemen. Ik heb natuurlijk vooral het stukje over Myanmar gretig gelezen, jullie weten heel goed te verwoorden hoe dubbelzinnig dat prachtige land is. Kruipt onder je huid en komt er nooit meer uit!
    Geniet van alles, laat 2011 spetteren en fonkelen en vergeet niet dat terugkomen ook heel leuk kan zijn (maar ik sta toch ook al weer te popelen op te vertrekken.. jullie toevallig eind februari-maart in Bolivië?)
    Liefs!
    Rein
  18. mama:
    8 januari 2011
    kijk er naar uit om jullie opnieuw te horen